12 tips om beter te kunnen slapen

0
313
Slaapproblemen, slaaptips, slaapproblemen tips, lekker slapen, boek lezen voor het slapen gaan,

12 Tips om beter te kunnen slapen. Niet in slaap kunnen vallen. Te weinig nachtrust krijgen. Blijven malen en piekeren met al die gedachten over iets wat je het meegemaakt. Op je werk, wat betreft je financiële situatie, binnen je gezin, met je kinderen of partner, een aankomende verhuizing of een feestje. Je ziet ergens tegenop. Of er is een probleem waarmee je constant loopt te worstelen. Grootste probleem de volgende dag gewoon weer doorgaan. Hier volgen tips om beter te kunnen slapen.

 Toch niet wat je zoekt lees dan eens: Op je bek gaan doet pijn!

En het wordt erger die slaapproblemen

Wanneer je een nacht niet slaapt is het nog niet zo’n ramp. Op langere termijn echter schuilen de echte gevaren van het niet kunnen slapen. Meestal gaat dat wat in je hoofd zit niet in 1 dag over. Of het is een moment opname. Dan ben je een van de gelukkigen en ga je door voor de wasmachine! Voor aanhoudend slecht slapen zijn de mogelijke gevaren:

  • Meer prikkelbaar
  • Concentratieproblemen, moeite om te focussen
  • Minder planmatig werken
  • Deadlines vooruitschuiven
  • Uitstelgedrag
  • Toename van stress
  • Toename lichamelijke klachten
  • Lusteloos, nergens zin in hebben
  • Ongezondere eetpatronen
  • Ongezondere leefwijze
  • Toe of afname van gewicht
  • Toevlucht in of toename van verslavende middelen gebruik.

Lees ook eens: Je leven per direct anders inrichten!

Even een wetenschappelijk dingetje over slapen

Melatonine wordt aangemaakt op het moment dat het tijd is om te gaan slapen.  Een tekort aan melatonine kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt.

Hoe kun je beter slapen?

  1. Drink twee tot drie uur voordat je gaat slapen geen koffie meer

Dat koffie caffeine bevat, dat je wakker houdt is waarschijnlijk geen lezer onbekend. Over het algemeen wordt er aangeraden om na 15.00 uur in de middag geen koffie meer te drinken.  Stiekem smokkel ik ook iedere avond om 20.00 uur. Maar drink twee tot drie uur voordat je gaat slapen geen koffie meer.

  1. Kijk een uur voor het slapen gaan niet meer naar de televisie of op je mobiel

Wetenschappers verklaren dat UV licht het aanmaken van Melatonine tegenwerkt. Ofwel je wordt minder snel moe. Het remt je behoefte aan slaap en zo kun je je slaap dus uitstellen. Aan te raden is dat je een uur voor het slapen gaan niet meer naar de televisie of je mobiel kijkt.  En als dat echt niet lukt kun je natuurlijk altijd de helderheid van je scherm volledig uitdraaien. Dat doe ik persoonlijk ook nog wel eens. Ik kan alleen niet inschatten of het voor jou werkt dus dat mag je zelf onderzoeken.

  1. Heb een avondritueel

Ga een boek lezen, doe een ontspanningsoefening, zoals een ademhalingsoefening of een meditatie. Yoga werkt ook heel goed. Ga niet uitgebreid sporten vlak voor je naar bed gaat, want intensief sporten zorgt voor energie. Wat weer maakt dat je slechter gaat kunnen slapen.

Lees ook deze boekrecensie: The Secret Boekrecensie

  1. Laat je niet afleiden door het piekeren en malen, schrijf het op

Ik herken het wel hoor. Dan lig ik in bed en dan heb ik allerlei briljante ideeën die komen opdoemen als uit het niets en daar wil ik dan wat mee. Op momenten dat ik er last van heb houdt ik een notitieblok paraat om dingen van me af te schrijven. Gebruik hier niet je telefoon voor want die UV straling werkt natuurlijk weer niet zoals je wil.  Alles wat je bedenkt en het zit je in de weg, schrijf het van je af.

  1. Ga eerder naar bed

Niet kunnen slapen? En dan eerder naar bed gaan? ‘Scott ben je wel goed’? Zonder er een al de groot verhaal aan te hangen. Jij ligt wakker, te piekeren, te malen, je zorgen te maken of je hebt te weinig melatonine aangemaakt. Wat je reden ook mag zijn. Als je eerder in bed stapt geef jij je lijf de kans die melatonine aan te gaan maken. Draai de lampen uit ga op bed liggen. Doe je avondritueel. En probeer dan in slaap te vallen.

Ook interessant voor jou: Waarom jij nooit zal veranderen!

  1. Zorg voor voldoende slaaptijd

Een mens heeft 6 tot 8 uur slaap nodig, over het algemeen. Dat zet ik er maar bij anders ga ik hier haters krijgen. Sommige mensen slapen minder, sommigen wat meer. Ik ga uit van het gemiddelde van dat wat bekend is. Zorg ervoor dat je de volledige slaapcyclus af kunt maken vanaf het moment dat je naar bed gaat totdat je opstaat. Jij weet het beste wat bij je past.

  1. Lig niet te lang in bed

Als je al last hebt van slaapproblemen en je ligt de volgende dag langer in bed, slaap je de volgende avond later in. Dat verstoort dan waarschijnlijk je ritme en ga je er nog meer last van hebben. Blijf niet te lang liggen. Zorg dat je op geplande tijd na die 6 – 8 slaap opstaat.

  1. Slaap niet tussendoor overdag

Dat je slaapproblemen hebt is heel vervelend! Ik heb ook wel eens slaapproblemen. 1 van de dingen die ik dan vooral niet doe, is overdag een dutje. Tussen de middag. Of na het avondeten. Dat maakt namelijk dat ik als ik naar bed ga moeilijker in slaap val. Ik denk dat dat voor veel anderen met mij, op dezelfde manier werkt.

  1. Lees eens een goed boek

Heb je ooit gelezen in de avond, of overdag? Dan heb je waarschijnlijk ervaren dat je ogen op een gegeven moment vermoeid raken van het lezen. In de avond lezen, i.p.v. naar je televisiescherm te turen, te netflixen en te chillen doet geen wonderen voor je slaapbehoefte. Lezen wel. Aanrader!

Lees ook eens deze boekrecensie: Dromen, durven, doen, het boek dat je niet moet lezen!

  1. Zorg voor een donkere slaapkamer

Ik heb lange tijd geslapen in een slaapkamer waar de straatlantaarns de hele kamer verlichtten. Dikwijls werd ik er wakker van. Zorg voor een goed verduisterde slaapkamer zodat je niet iedere keer wakker wordt van het licht dat je kamer in schijnt. Gebroken slaap is iets wat ik persoonlijk nog erger vindt, dan het niet in slaap kunnen vallen. Lastig met opgroeiende kinderen, wanneer die je kamer in komen dansen midden in de nacht. Dat dan wel weer.

  1. Laat je huisdieren gewoon beneden (in de kamer of de hal slapen)

Jaren geleden hadden we bij ons thuis katten. En die katten vonden het erg prettig om bij mij in mijn bed te kruipen. Heerlijk warm tegen je aan. Midden in de nacht bewegen en kriebelen enzo. En daar wordt je dan weer wakker van. Vreselijk! Laat je huisdier lekker op zijn eigen plekje slapen en slaap jij op die van jou. Dan slaap je beter.

  1. Sta vroeg op met een doel dat goed voelt!

Opstaan is makkelijker als je een dag van tevoren een tof doel hebt gepland voor die ochtend. Ga bijvoorbeeld eens lekker vroeg sporten. Of een uur naar buiten de hond uitlaten. Wellicht het boek lezen dat je zo spannend vindt en dat nog voor de kinderen wakker worden. Verwen je gezin met een gezellig ontbijt. Doe iets creatiefs. Als je begint met iets dat goed voelt, dan heb je energie voor de hele dag. En wanneer je dag wat eerder begint, kun je er in de avond weer eerder in.

Dat waren alle tips die ik voor vandaag voor je had. Ik hoop dat dit je helpt beter te slapen! Deel dit bericht ook met degenen waarvan jij denkt dat die het kunnen gebruiken.

Nog een leerzaam artikel lezen, kies dan een van deze drie:

  1. Dromen, durven, doen, het boek dat je niet moet lezen!
  2. 10 tips voor minder stress
  3. Meer vrijheid in je leven, deze tips helpen je!