5 dingen waar je per direct mee moet stoppen

0
642
Zwembad en nat haar, stop direct met deze dingen, genieten doe je zo

5 dingen waar je per direct mee moet stoppen. In je leven loop je tegen dingen aan die je niet verder helpen, knelpunt, obstakels. Dingen die je pijn doen, of verdriet, die je frustreren of waar je van tijd tot tijd woedend om kan worden. ‘5 dingen waar je per direct mee moet stoppen’ helpt je op weg naar jouw persoonlijke maximale leven! 

1. Stop met het bedenken van excuses

Stop met het bedenken van excuses. Herken je dat? Je hebt 101 redenen om naar de sportschool te gaan. Toch kun je je wel 1001 redenen bedenken waardoor je niet zou hoeven gaan. Of dat je een taak die jij jezelf hebt gesteld niet afkrijgt omdat je het hele huis nog moest stofzuigen. Die vriend waarbij je op de koffie zou gaan, maar plotseling voelde je je toch niet geroepen om te gaan omdat je te moe was.

Wij zijn allemaal heel goed in het bedenken van de meest slappe excuses ooit. ‘Mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten’, wie heeft die smoes niet gebruikt. Ik had er talent voor. Op de middelbare school had ik mezelf zelfs ontwikkeld tot meester spijbelaar met de beste excuses om een les te kunnen missen.

En wat ik toen ook geleerd hebt, je mist zoveel door de beste excuses te verzinnen die jij je maar kunt bedenken. Die sportschool die je uitstelt, maakt wel dat jij fitter en lekkerder in je vel gaat zitten. De afspraak met die vriend maakt wel dat jij even tijd neemt voor je persoonlijke ontspanning, dat je stoom kunt afblazen en de relatie met je vriend kan onderhouden.

Mijn persoonlijke tip: Bedenk wat je gaat missen voordat jij jou meest creatieve excuus ooit, gaat bedenken.

Lees ook: Wie jij dichtbij laat komen, kan je pijn doen

2. Stop met klagen

Klagen, het is zo verschrikkelijk gemakkelijk. En het voelt fijn he. Klagen dat je partner zijn of haar kleren niet in de was heeft gegooid. Of dat de make-up resten in de wasbak blijven hangen. Dat je baas zo’n verschrikkelijke eikel is. Omdat hij nooit naar jou lijkt te luisteren. Of dat er altijd te weinig geld overblijft aan het eind van de maand. Dat de benzine op is en dat je alweer moet tanken. Of er niets interessants op televisie te beleven valt. Dus je blijft maar weer zappen. Je hebt zo weinig geslapen en je bent zo verschrikkelijk moe. Je hebt gewoon geen zin in de dag.

Klagen kost energie en levert in verhouding te weinig op

Klagen kost energie. Maar heeft het je ooit iets opgeleverd? Misschien een kleine ontlading. Meer dan dat vrijwel niet. Dat kan ik me indenken. Wil je meer energie? Positiever in het leven staan? Meer genieten? Leer jezelf aan minder te klagen.

Mijn persoonlijke tip: Zet een dagelijkse misschien wel 3 maal daagse reminder in je telefoon. Zodat er op 3 verschillende momenten een alarm afgaat: ‘Minder klagen = meer genieten’. Zo programmeer je jezelf al om minder te klagen. 

Ook interessant: Opmerkingen die anderen gebruiken om geen schuld te hebben

3. Stop met roddelen

Over anderen praten is fijn. Soms kunnen anderen je zo ontzettend frustreren. Of misschien heeft iemand wel zo iets achterlijks gedaan dat je er toch even over wil sparren. Roddelen het over anderen praten. Het is altijd fijn om de aandacht even niet op jezelf te richten toch? Roddelen maakt dat je niet constant met jezelf geconfronteerd wordt. Of met je gesprekspartner. Maar iemand waar een van jullie of wel jullie beiden direct of indirect mee te maken hebben.

Toch kost het je de kwaliteit van het echte samen zijn. Het aandacht voor elkaar hebben. Roddelen is even leuk. Maar wat helpt het je nu eigenlijk verder? Je bent alleen maar aan het speculeren over een duizendtal mogelijkheden zonder dat aan het eind van de roddel duidelijkheid ontstaan.

Ook hebben vele roddels vele vriendschappen laten vergaan. Je praat over personen die een ander misschien wel na staan. Waar de ander wel wat intensiever contact mee heeft. Of iemand roddelt met jou over iemand anders. Waar jij intensiever contact mee hebt. Over het algemeen veroorzaken roddels alleen maar ruis tussen het contact wat jij hebt met degene waar jij of je gesprekspartner over roddelt. Of tussen jouw gesprekspartner en degene. En het helpt niemand verder.

Mijn tip: Focus je wat meer op je directe gesprekspartner en jullie bezigheden. Dat geeft meer energie en fijnere gesprekken dan wanneer je over een ander praat.

Lees ook eens een boek: Ikigai – Waarom je dit boek moet lezen!

4. Stop met zelfkritiek

Zelfkritiek, daar doe je jezelf zo tekort mee. Je bent een prachtig mens. Die wat de bieden heeft. Wat je baan maar betreft, je relaties, ambities. Wie jij bent. Je doet er afbreuk aan door constante zelfkritiek. Ik kan me indenken dat jij denkt: ‘Ik ben niet goed genoeg’, Of ‘Wie ben ik om dit te verdienen’. ‘Die ander is toch zoveel beter dan ik’. ‘Ik kan toch niets goed doen’. ‘Dat gaat me nooit lukken’. ‘Ik zal het nooit zover schoppen als zij’. ‘Die ander is toch zo perfect in doen en laten’. STOP!

Waarom zou jij afbreuk doen aan je eigenheid? Jij hebt de capaciteiten, de kracht, het inzicht, de kennis, het vermogen om iets moois te brengen. Te creëren of te bedenken. Je hebt altijd ruimte om te groeien. Als je dat accepteert en je onderzoekt waarin je wil groeien dan help je jezelf veel meer. Onderzoek wat je mist. En hoe je dat gaat aanvullen.

Vergelijking met een ander kan je positieve dingen brengen. Welke eigenschappen en vaardigheden een ander bezit en waarvan je zou willen leren. Maar meer dan dat hoeft ook niet. Want jij bent uniek. Jij bent jezelf. En jij hebt je eigen kracht, vaardigheden en inzichten. En die mogen er ook zijn. Doe jezelf niet tekort.

Mijn tip: Maak een capaciteitenlijst/vaardighedenlijst van de capaciteiten/vaardigheden die je bezit. En een tweede lijst van die welke je nog wenst te ontwikkelen.  

Lees ook: Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

5 Stop met de schuld geven

De schuld geven aan de overheid, aan de persoon waarmee jij constant in discussie lijkt te komen, aan het weer, of je baas, je werk of collega’s, je partner of kinderen, de auto, de hond, je kapotte wasmachine. Het is zo gemakkelijk. Zo verleidelijk. En toch geen oplossing. De schuld geven geeft je het gevoel dat je van dat vreselijke gevoel afkomt dat je hebt op dat moment. Er is iets gebeurt. En dat frustreert. Dat knaagt aan je. Wat het ook maar is. Dus jij hebt een uitlaatklep nodig. Je wil je even lekker frustreren en uitleven. Even schelden en weer door.

Op het moment dat jij begint met het geven van schuld, trek je al een bepaalde negatieve energie naartoe. Die lading moet eruit en die vindt uiting om jouw bepaalde manier. Je hebt jezelf aangeleerd je zo te uiten. Misschien doe je het al jaren.

Maar wat nou als je nooit wat begonnen met de schuld te geven, maar met accepteren. ‘De situatie is nou immers zo, ‘wat kan en ga ik er nu aan doen’? ‘Of is het beter dat ik het loslaat’? Omdat het bijvoorbeeld niet direct opgelost kan worden. Soms is het dan beter om te parkeren en later weer op te pakken.

Lees ook: Het leven begint aan het eind van je comfortzone

Mijn tip ook hier weer: Schrijf een herinnering in je telefoon. Laat drie maal daags een alarm afgaan zodat je eraan denkt: ‘Stop met de schuld geven, onderzoek mogelijkheid voor acceptatie, of een oplossing’.

Extra: Stop met ongezond leven

Dat spreekt natuurlijk voor zich, stoppen met ongezond leven. Jij wist dat deze er ook in zou staan he! Hij staat overal. Maar ik kan het niet laten deze ook toe te voegen. Leef gezonder, ga sporten, eet gezonder, zorg goed voor je lichaam. Gebruik mindfulness en meditatie. Luister naar je lichaam. Je lichaam geeft exact de signalen weer van wat jij nodig hebt. Ben je vermoeid, rust. Ben je gestrest, rust. Voel je je minder fit, sport. Kom in beweging. Ik weet dat jij weet welke signalen je lichaam geeft, soms hoef je alleen maar te leren luisteren naar je lichaam. En dan te doen wat je eigenlijk wel weet.

Helpt deze blog jou in je persoonlijke missie het maximale uit je leven halen? Deel hem dan met je vrienden!