6 fantastische tips voor een meer ontspannen leven

0
253
Meer ontspanning, tips ontspanning, meer ontspannen leven, minder stress, meer genieten, relax

Altijd druk. Dat geraas de hele dag, het gevoel dat je op hete kolen loopt of over een spijkerbed aan het sprinten bent. Slootje springen en dan hopen dat je er niet in valt. Stress breekt je op. Omdat je alle ballen, zoals vaak wordt gezegd probeert hoog te houden. Tijd en ruimte voor jezelf om te ontspannen is er allang niet meer bij. Herkenbaar? Gebruik dan deze 6 tips voor een meer ontspannen leven. 

1. Doe alleen de dingen die je wil doen

Ja lekker makkelijk doe alleen de dingen die je wil doen. Er zijn ook dingen die ik moet doen. Ik kan me voorstellen dat je dat denkt. Toch ben je onbewust geneigd zoveel extra naar je toe te trekken wat je wel af kan schuiven op een ander. Of die je niet hoeft aan te trekken. In de basis hoef je eigenlijk helemaal niets. Lekker filosofisch weer Scott. Toch is het waar. In de basis hoef je eigenlijk helemaal niets. Denk er eens over na. Dat huis die die vrienden van je gekocht hebben, moet jij die schilderen. Of doe je dat vanwege jouw karakter, je goedheid, liefde voor je vrienden. Eigenlijk kost het je energie he? Levert het je ook energie op?  En die was van vandaag? Die moet ook zeker tot morgen blijven liggen?

De was van vandaag kan inderdaad morgen ook nog. Jij wil graag meer ontspannen, VANDAAG! Geef je zelf die ruimte dan ook. Je vrienden hebben meer vrienden die kunnen helpen, je vrienden kunnen zelf heel goed alternatieven bedenken om het huis toch geschilderd te krijgen. Denk jij maar voor en aan jezelf, dat is al lastig genoeg. En wat dacht je van de was? Misschien wil je partner de was wel doen, strijken etc.? Of kun je je kinderen leren dat de was zich niet vanzelf opvouwt. Later als ze groot zijn moeten zij het ook zelf doen.

Lees ook: 5 dingen waar je per direct mee moet stoppen

2. Ontspanning moet je ook plannen

Je agenda is je beste vriend, of je grootste vijand. Hij vertelt je wat je MOET doen. Eigenlijk vond ik al dat MOETEN altijd een vreselijk idee. De werkgever verwacht dit van je, je partner verwacht dat van je. En wat dacht je van de kinderen, familie, vrienden, netwerkpartners, collega’s tel ze allemaal eens bij elkaar op!

Als jij zou doen wat iedereen zegt en verwacht heb je helemaal geen leven meer!

Ik weet dat jij je klussen plant, opdrachten, ouderavonden, vergaderingen, besprekingen, telefonisch overleg, onderzoeken, tandartsbezoeken, sportclubjes van de kinderen. Maar plan jij ook je ontspanning? Een dag in de week helemaal voor jezelf. Met die vriend een rondje wandelen in het park, of met die vriendin naar de sauna. Zwemmen met de kinderen.

Het grootste excuus is dat mensen graag dingen spontaan willen doen. Ik snap het wel. Spontaan dingen doen dat zorgt ook voor een ontzettende positieve energie voor iedereen binnen je huishouden. En ook spontane dingen kun je plannen. Schrijf bijvoorbeeld op de kalender in welk weekend van de maand je spontaan iets gaat doen samen. En dan hoeft het niet groot te zijn, ook niet klein. De invulling van dat spontane ding is zo vrij als een vogel. Spontane activiteiten zijn vaak de eerste activiteiten die je laat vallen als het even te druk is. Waar of niet waar?

Ook interessant: Mindgym, sportschool voor je geest

3. Relativeren om te ontspannen

Wat is dat waar jij jou zo druk om maakt? En misschien nog wel een belangrijkere vraag: ‘Hoe belangrijk is het nou eigenlijk’. Net als jij zijn vele anderen met jou zich geneigd zo druk te maken om relatief kleine dingen zoals het te laat komen op een feestje. Of de kinderen die de kamer op de kop hebben gezet met al hun speelgoed en een claim hebben gelegd op de hele ruimte. Een kapot kledingstuk, ja natuurlijk lekker frustreren is heerlijk. Ik kan wel honderden voorbeelden bedenken waar ik mij in het verleden erg druk om heb gemaakt. Dat deed geen goed voor mijn gevoel om meer te ontspannen. Stel jezelf deze vragen als jij je druk maakt, en buig je gedachten om. Er zijn serieuze problemen op de wereld, kijk maar eens naar het nieuws, of op een random social media platform. Slecht nieuws is overal te vinden als dat je focus is.

Lees deze ook: Wie jij dichtbij laat komen, kan je pijn doen

4. Alles komt uiteindelijk goed

Dat alles uiteindelijk goed komt is een boodschap om te geloven. Als je je ergens druk om maakt of in een dip zit heb je het gevoel dat het probleem zich nooit gaat oplossen. Waarschijnlijk probeer je je allerlei oplossingen te bedenken, maar wat je veelal vindt zijn allerlei ‘als – dan’ doemscenario’s. Je kunt vaak efficiënter denken wanneer je het probleem even parkeert en van je afzet. Zo kun je beter ontspannen.

Je kunt wel positieve affirmaties gaan doen, zodat het probleem er niet meer is. Maar dat werkt niet. Als jij tegen jezelf zegt dat er geen onkruid in de tuin is, dat als affirmatie gebruikt, betekent het niet dat het onkruid weg is wanneer je je ogen weer opent en het onkruid niet hebt weggehaald. Wel kun je morgen ook nog het onkruid in de tuin aanpakken, als jij daar zin aan hebt. Is het onkruid in de tuin bepalend voor de rest van je leven? Of is de ontspanning die je juist nu zo nodig hebt, belangrijker?

Stop met het focussen op het probleem, dan neem je de ruimte om je hoofd rust te geven. Vaak komt op een later moment dan spontaan de oplossing boven drijven.

Ook interessant: Opmerkingen die anderen gebruiken om geen schuld te hebben

5. Begin de dag met een ontspannen lach

Een prachtig idee waartoe ik gekomen ben dankzij een van mijn teammanagers voor een organisatie waar ik in het verleden voor gewerkt heb is: Begin de dag met een lach. Wanneer je de dag met een lach begint, dan maakt dat je positiever en doet het een enorme bijdrage aan je positieve gevoel. Denk aan iets waar je trots op bent, of wat je in het verleden ontzettend aan het lachen heeft gemaakt, zet er muziek op waar je ontzettend blij van wordt, lees een inspirerend boek, ga even sporten. Begin de dag met iets waar jij blij van wordt en je zal de hele dag positiever ingesteld zijn.

Lees ook eens: De edele kunst van not giving a f*ck

6. Onderzoek waar jij je goed bij voelt

Een beetje een uit zijn verband getrokken tip, voor jou misschien. Maar weet je dat er heel veel mensen zijn die gewoon niet weten hoe ze zich moeten ontspannen. Omdat ze bijvoorbeeld niet weten waar ze blij van worden. Misschien geldt dat ook voor jou. Weet jij waar je blij van wordt?

En of je het nu wel of niet weet waar jij je goed bij voelt, alleen de vraag die jij jezelf stelt: ‘waar voel ik me goed bij’, ‘waar wordt ik blij van’? Maakt dat je al vanuit een positievere gedachte uitgaat. Het is de kwaliteit van de vraag die jij jezelf stelt.

Wordt je blij van een goed boek, of van even lekker sporten, een wandeling maken, een mindfulness of meditatie oefening, yoga? Samen met je partner heerlijk uit eten? Het opschrijven van je persoonlijke drijfveren, doelen? Het schrijven van een persoonlijk journaal, het lezen van een inspirerende tekst van een van je idolen? Goede muziek? Een toffe serie of even heerlijk gamen? Op bezoek gaan bij je vrienden of familie? Het maakt niet uit waar jij blij van wordt, waar jij je goed bij voelt. Maar de energie van het onderzoeken waar jij je goed bij voelt doet al wonderen voor je ontspanning. Ga voor jezelf eens na wat het zou doen als je het ook nog zou gaan uitvoeren.

Ook interessant om te lezen: Het leven begint aan het eind van je comfortzone