7 tips voor persoonlijke groei

0
256
Persoonlijke Ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling tips, berg, bergbeklimmen

Wanneer heb jij voor het laatst het gevoel gehad dat jij een stapje vooruit hebt gedaan? Of misschien wel twee. Soms ga je met een stap terug ook vooruit. Heb je daar ooit bij stilgestaan. Dat constante ge-ren van jou is nergens voor nodig. Wat jij nodig hebt is persoonlijke groei. 

Waarom persoonlijke groei zo belangrijk is

Persoonlijke groei, vooruitgang, progressie, streven, hoe je het ook wil noemen. Je wil dat het bootje waarin jij vaart, vooruit vaart en zo min mogelijk achteruit. De wind in je zeilen voelen. Het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid ervaren. Kortom verlang jij meer van het leven? Het maximale leven? Dan is persoonlijke groei onmisbaar in je leven. Eigenlijk heeft iedereen baat bij persoonlijke groei. Het is goed voor verschillende levensgebieden: je relaties, je werk, gezin, doelen, dromen en ambities en of passies, je spirituele groei of groei op het gebied van gezondheid, creativiteit, financiële groei of groei op het gebied van maatschappelijke contributie. Dat je anderen helpt groeien.

Groei is een woord waarop een positieve klank rust, juist het helpt je voorruit. Een boom groeit, een plant groeit, je kinderen groeien (op), waar je het woord ook maar voor gebruikt. En ga niet uit van verval, bijvoorbeeld ouderdom. De oudste vrouw die een berg beklommen heeft was ook ergens in de 90. Je bent zo oud als dat jij jezelf wijs maakt. De mogelijkheden die jij jezelf geeft, zijn de mogelijkheden die je hebt. Net als de beperkingen die jij jezelf oplegt.

Wat persoonlijke groei zo belangrijk maakt is waardering, zelfwaardering maar ook waardering voor anderen gaan zien, onvoorwaardelijk liefhebben, dankbaar kunnen zijn, zelfontplooiing, het gevoel van betekenis te zijn. Ga voor jezelf even na wat voor jouw belangrijk is aan persoonlijke groei. Hiervoor kun je de levensgebieden nagaan als boven beschreven.

De tips voor persoonlijke groei:

Tip 1: Stel prioriteiten

Wat is voor jou echt belangrijk? Wat heeft de hoogste prioriteit in je leven? We zijn ons zo geneigd om ons af te laten leiden door al die dagelijkse verleidingen waarmee we te maken hebben. Onze e-mail, mobiele telefoontjes, extra opdrachten, eigen regie en niets uit handen willen geven, waardoor je steeds meer naar je toe trekt en overbelast kunt raken. Consumeren van informatie, dat is eigenlijk wat we doen. Al is het een ‘ping’ omdat er weer iets op Social Media is geplaatst. Of een collega die je kantoor binnenstormt omdat er iets aan de hand is dat urgentie heeft.

De mogelijkheden die jij jezelf geeft, zijn de mogelijkheden die je hebt.

Hoe belangrijk zijn de dingen die jij dagelijks doet voor het tegemoet komen van jouw hoogste prioriteit, van je passie, je levensmissie? Welk aandeel hebben de dagelijkse beslommeringen daarin? Misschien wil je wel meer van je gezin genieten en daar meer vrije tijd in ervaren. Dat red je niet door al die extra opdrachten naar je toe te trekken, wel door te delegeren, zonder dat je iemand daarmee voor het hoofd stoot.

Lees ook: Prioriteiten stellen doe je zo!

Tip 2: Zeg ‘Nee’

Zeg dan ook ‘nee’. En niet tegen de kleine dingen, maar tegen alles wat voor afleiding zorgt. Afleiding in de negatieve zin van het woord. Zeg nee tegen de dingen die je niet verder helpen in je persoonlijke groei en vooruitgang. Of de dingen waardoor jij je rust niet kunt pakken om je energie op te laten. De contacten die je voornamelijk alleen maar inspanning kosten en totaal niets opleveren. Het leven is te kort om dingen te doen die niet in relatie staan tot dat wat jij belangrijk vindt.

Het leven is te kort om dingen te doen die niet in relatie staan tot dat wat jij belangrijk vind.

Natuurlijk sommige dingen die je doet zijn minder leuk, dat maakt niet dat ze minder belangrijk zijn. Dingen die minder leuk zijn of waar jij je minder in ontwikkeld voelt helpen je juist te groeien. Maar dan zou dat wel weer van toepassing moeten zijn op het algehele plaatje.

Ook interessant: 6 fantastische tips voor een meer ontspannen leven

Tip 3: Kies met wie jij je tijd spendeert

En dat is een hele belangrijke. Je hebt zelf de invloed om te kiezen of je ergens wel of geen koffie gaat drinken. De vormgeving van ons leven bestaat voor het merendeel uit onze sociale cirkel. Veel mensen trekken graag op met andere mensen. Maar tot in hoeverre hebben deze een positieve of negatieve uitwerking op jouw persoonlijke ontwikkeling.

De vormgeving van ons leven bestaat voor het merendeel uit onze sociale cirkel.

In de regel is het zo dat mensen die jij bewondert en waar je tegenop kijkt je helpen groeien in je persoonlijke ontwikkeling. Een mentor, een coach of ouder. Iemand die al geleerd heeft wat jij graag wil leren en waarvan jij de kennis wil opdoen in belang van je persoonlijke groei op welk levensgebied dan ook.

Daarnaast heb je mensen met wie je op gelijke lijn zit. De gelijkgestemden, zij die eigenlijk redelijk in de richting denkt van de kant waarop jij denkt. Met die mensen kun je sparren, prachtige vriendschappen opbouwen en onderhouden en je kunt een aanvulling zijn op elkaar.

Lees ook: 4 kenmerken van een gezonde relatie

Ook heb je mensen die jij kunt helpen groeien. Zij die wellicht ruimte kunnen gebruiken om zichzelf te ontwikkelen op bepaalde levensgebieden. En waarvoor jij een waardevolle toevoeging kunt zijn. Het helpt het je groeien doordat jij wat jij geleerd hebt kunt onderwijzen. Je helpt anderen ermee vooruit. En dat is een prachtig fenomeen. Zijn we ergens niet allemaal op deze wereld gezet om anderen te helpen, om onze kennis en kunde mee te delen?

Interessant bij dit onderwerp: Eigenlijk wil je niemand teleurstellen

Tot slot heb je mensen die ongelooflijk veel energie kosten. En hoeveel je er ook in investeert het lijkt een bodemloze put. Het contact leidt tot veel frustraties en ergernissen. Toch kun je ook van hen leren. Investeren in mensen die er niet voor open staan om te ontvangen wat jouw boodschap is, is net zoiets als tegen een muur gaan praten. Ik denk dat je in dat opzicht beter met bomen kunt gaan knuffelen.

Lees ook even: Die ene persoon die energie kost

Tip 4: Doe waar jij blij van wordt

In een eerdere blog heb ik deze al eerder benoemt. Maar doe waar jij blij van wordt. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Als je alleen maar doet waar je niet blij van wordt houden de poppetjes echt wel een keer op met dansen. Dingen die geforceerd aanvoelen, alsof het MOET kunnen je zoveel energie kosten, je uitputten en uiteindelijk leiden tot overspannenheid, depressie of burn-out. En dat is natuurlijk wat het je het allerminste wenst voor jezelf. En voor je omgeving.

Dingen die geforceerd aanvoelen, alsof het MOET kunnen je zoveel energie kosten, je uitputten en uiteindelijk leiden tot overspannenheid, depressie of burn-out.

Jouw energiehuishouding heeft een uitwerking op jou en je omgeving. Zorg dat je je eigen wensen en belangen koestert en behartigd alvorens aan die van een ander te voldoen. Hoe lastig het ook is om af en toe je eigen grenzen te bewaken.

Lees ook: Wat te doen bij een depressie?

Tip 5: Leef je maximale leven

Je maximale leven. Heb jij jezelf ooit afgevraagd hoe dat eruit ziet? Als je al die factoren even wegdenkt die jij noodzakelijk acht, maar die je toch belemmeren in je gedachten. De factoren die jouw maximale leven remmen. Zoals goede financiën, werk, relaties, gezondheidsklachten, misschien wel de normen en waarden, de regels van uit je geloof. Wie zou je willen zijn zonder alles wat je nu hebt? Wat zou je willen doen? Hoe zou je wens-leven eruit zien? Welke relaties zou je hebben en koesteren? Hoe zou je werk eruitzien? En je daginvulling, je religie, spiritualiteit? En je gezondheid?

Neem de tijd om je maximale leven te her-ontdekken, vaak ga je dan ook de stappen zien die je moet maken om een maximaal leven te kunnen leiden. Misschien heb je op het moment meer rust nodig, of meer vrije tijd, of zou je juist iets meer moeten werken. Wat het ook is het is belangrijk dat je de noodzaak inziet van de wenselijke toevoegingen in je leven om je leven zo in te richten als dat jij wenst.

Vindt je het moeilijk om tot een antwoord te komen op bovenstaande vragen, slaap er dan een nachtje over. Soms komt de informatie bovendrijven vanuit je onderbewustzijn. Ook visualisatie of meditatie kan je hier een eindje op weg helpen in de goede richting.

Ook interessant: Het maximale leven, waar iedereen naar zoekt.

Tip 6: Luister naar jouw lichaam

Luister naar wat jouw lichaam zegt dat je nodig hebt. De signalen van bijvoorbeeld uitputting, maar ook een ongezonde levensstijl is snel te merken aan je lichamelijke conditie. Je fysieke verschijning. Ga maar na. In het dagelijkse leven weet jij er zo uit te plukken wie regelmatig naar de sportschool gaat, of niet?

Heb aandacht voor de boodschap die je lichaam je geeft en geef daar gehoor aan. Je lichaam is je aardse vaartuig waarmee je het zal moeten doen in dit leven. En je draagt het je leven lang met je mee. Waarom zou je er dan niet goed voor zorgen. Dit lichaam is voor jou en van jou en jij bent degene die het de aandacht en liefde kan geven wat het nodig is. Luister naar je lichaam en neem de signalen waar en serieus. Een gezond eetpatroon doet ook wonderen.

Kom je er zelf niet uit, of heb je lichamelijke klachten? Dan kun je altijd een personal trainer/coach of de huisarts raadplegen.

Ook interessant: 3 producten die je gezondheid kunnen helpen verbeteren.

Tip 7: Weet hoe te ontspannen

Wist je dat sommige mensen niet weten hoe zij moeten ontspannen? Misschien ben jij daar wel 1 van. Het moment dat je vrij bent en de rest van de dag voor jezelf hebt, zonder opdrachten vanuit je werkgever, zonder schreeuwende kinderen om je heen, wat doe je dan? Scroll je door de ellenlange pagina’s van het Sociale Media gebeuren? Plof je op de bank met Netflix maar zit je eigenlijk op hete kolen omdat je het gevoel hebt dat je van jezelf eigenlijk iets moet doen?

Iedereen heeft van tijd tot tijd weleens dat hij of zij niet goed weet waar zijn of haar interesses liggen. Hobbymatig. Mijn tip als je dat hebt is ga nieuwe dingen ontdekken. Doe niet wat je altijd al deed want dan veranderd er geen reet. Heb je nog nooit getennist? Ga eens tennissen, misschien vind je dat wel tof? Of Yoga, schilderen, mandela’s kleuren, postzegels verzamelen, doe aan mindfulness, meditatie, visualisatie, ademhalingsoefening. Ga eens naar de sportschool, overal kun je wel een dag gratis meelopen. Misschien eens een sauna, een massagesalon, een manicure, pedicure.

Het hoeft niet duur te zijn om je ontspanning opnieuw vorm te geven. Ontspan jij echt wel waarvan jij overtuigd bent dat jij van ontspant?

Lees ook: 6 fantastische tips voor een meer ontspannen leven

Bonus tip: Leg een persoonlijk journaal vast en schrijf daarin de bevindingen die je doet met betrekking tot je eigen maximale leven. Ik kan je aanraden meerdere artikelen op mijn website te lezen om daar te komen. Veel artikelen bevatten waardevolle informatie om jouw je fantastische leven te helpen vormgeven. 

Helpt deze informatie jouw in je persoonlijke ontwikkeling? Deel dit artikel dan op jouw sociale mediakanaal zodat ik nog meer mensen kan helpen, op weg naar hun maximale leven. 

Op zoek naar een goed boek dat leidt naar financiële vrijheid: Money Master The Game – Tony Robbins.