Blijvende verandering in je leven? Lees hier de beste tips die je kunt vinden!

0
881
De beste tips voor blijvende verandering in je leven, pijn, plezier, verandering, lamp, humorlamp, verandering tips, tips verandering,

De beste tips voor blijvende verandering in je leven. De sterkte drijfveer van de mens, is de behoefte aan het creëren en vasthouden aan consistentie. We leven in een wereld van onzekerheid tegenwoordig. Alles is in beweging, verandering ligt overal op de loer of het nu om je baan gaat, je relaties, je gezin of je financiën. Verandering is overal. Het enige wat je weet is dat je altijd ‘jezelf’ hebt. Je zal het met jezelf moeten doen. Dit artikel geeft je de beste tips voor blijvende verandering in je leven. En hoe je dit kunt gebruiken voor jezelf om die blijvende verandering te creeren en behouden. 

Verander de manier waarop je denkt over plezier en pijn

Kun je mensen veranderen die niet willen veranderen? Als je iemand de noodzaak van verandering duidelijk kunt maken, kun je een bijdrage leveren aan het veranderen in het gedrag van iemand. De verandering zelf zal iemand echter zelf moeten ondergaan. Toch alvorens dat iemand wil veranderen zal deze de noodzaak voor de verandering wel moeten inzien. Overtuigingen zijn de reden dat mensen niet ‘willen’ veranderen. Iemand verandert pas wanneer het pijn doet, die pijn op een gegeven moment zo heftig wordt, dat degene zich realiseert dat hij of zij wel moet veranderen. Pas dan wil men ook blijvende verandering creeren in hun leven.

Ook interessant: Overtuigingen die verandering tegen houden

Overtuigingen die je beperken om blijvende verandering te bereiken.

Sommige dingen ervaren we als genot, plezier omdat we ons dat zelf hebben aangeleerd. Vanuit onze gedachten hebben we hier een mening over gevormd. En daar staan we achter en dat volgen we. We zijn geneigd om plezier en genot na te jagen en daarmee pijn te vermijden, of aan pijn te ontkomen.

Je begrijpt waarschijnlijk wel dat als je de overtuiging hebt dat sporten voor spierpijn zorgt, dat je daarmee de behoefte aan het sporten verminderd. Als je de overtuiging hebt dat financiën moeilijk te bevatten zijn, dat je daar minder behoefte aan hebt. Als je de overtuiging hebt dat je ‘losser en plezieriger’ na het drinken van een paar glazen alcohol, dat je dat als prettig ervaart en het daarom niet erg vindt om een glaasje extra te drinken. En als je de overtuiging hebt dat je ‘nooit goed genoeg zal zijn’, zal je een constante bewijsdrang hebben omdat je denkt dat je ‘goed genoeg moet zijn, maar het niet bent’.

Je verandert pas bij een gevoel van urgentie, van noodzaak. Omdat er een vervelende gebeurtenis plaatsvindt of op komst is dat je echt wil vermijden.

Overtuigingen omdraaien om blijvende verandering te creëren en te behouden.

sport

Als we het omdraaien je plezier aan het sporten gaat koppelen, bijvoorbeeld dat sporten je blij maakt, dat je er energie van krijgt, dat je erdoor lekker in je vel gaat zitten en dat het goed is voor je lichaam en gezondheid. En dat spierpijn een beloning is omdat je lichaam dan laat weten dat je goed bezig bent geweest omdat je spieren groeien dan maak je de ervaring, de overtuiging anders.

financiën

Als je jezelf overtuigd dat het bezig zijn met je financiën maakt dat je geld over kan houden om leuke dingen te doen, of te sparen om een huis te kopen, of dat je met het overgebleven geld, die cursus of opleiding kan betalen die je graag wil doen, of dat je geld overhoudt om te investeren en dat het te leren valt, omdat er genoeg informatie online te vinden is over hoe je beter met geld leert omgaan, dan verander je die overtuiging.

Alcolholgebruik/misbruik

Als je de overtuiging krijgt dat alcohol eigenlijk een slecht product is omdat bij veelvuldig gebruik het kan leiden tot verandering van je gedrag bijvoorbeeld t.o.v. je familie of dierbaren, vermoeidheid, slecht slapen, maagpijn, dat alcohol de hersenen verdooft, waardoor je dingen zegt die je niet meent of waar je later spijt van krijgt, je concentratieproblemen krijgt met leren of werken, dus dat je jezelf overtuigd dat het niet goed voor je is dan zal je hier een ander gevoel bij hebben.

Nooit genoeg zijn

Denk je dat je nooit genoeg zal zijn, dan zal je altijd leiden onder je eigen prestatiedrang, de wil om te presteren en daarmee jezelf overbelasten, te veel hooi op je vork nemen, waarschijnlijk perfectionistisch ingesteld zijn, veelvuldig stressen, minder energie overhouden voor leuke dingen en teveel waardevolle tijd kwijt zijn aan het druk maken over nooit genoeg zijn. Als je die overtuiging verandert naar dat je eigenlijk genoeg bent en dat je goed bent zoals je bent omdat je met jou kennis en kunde, jou vakbekwaamheid iets te bieden hebt.

Ook interessant: Iedereen is uniek

Kort samengevat: 

Zo zie je eigenlijk, we bewegen weg van pijn en we bewegen in de richting van plezier. De kunst is dus te veranderen waar je dingen mee associeert. Wil je blijvende verandering, verander dan de manier waarop je overtuigd bent van wat plezier schenkt en wat pijn doet.

Creëer urgentie om te veranderen

Nog een reden waarom iemand niet verandert is de overtuiging dat iets in het verleden goed was. Of in de toekomst goed zal komen. Die gedachten, die overtuiging leidt tot stilstand. Die overtuiging maakt dat je in het heden eigenlijk niets hoeft te doen en daarvoor niet hoeft te veranderen. Maar wat niet verandert in het hier en nu, wat je niet aanpast, waar je niet op anticipeert, zal in de toekomst blijven. Maar als je brein denkt dat het in de toekomst vervelend zal worden, en in het verleden vervelend is geweest. Schep je daarmee de noodzaak tot verandering, omdat het pijn doet.  Wanneer je de noodzaak ziet wordt je dus eigenlijk gepusht tot veranderen. Zo bereik je een blijvende verandering.

Neem je rituelen onder de loep

Nog een tip is het veranderen van je rituelen. De manier waarop je de dingen doet. En die niet werken. Rituelen voor je relaties, je financiën, je werk. Vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je gaat slapen heb je rituelen, routinematig-heden. Sommige rituelen werken wel, andere niet. Als je het juiste doet op het verkeerde moment krijg je pijn, Beter doet je het goede op het goede moment. Het gaat erom hoe je jezelf conditioneert en traint.

Kom in beweging

Ook kun je je emoties, het hoe je je voelt aanpassen. Je kunt depressief op de bank gaan zitten of je kunt in beweging komen. Door in beweging te komen en uit een niet actieve houding te stappen creëer en ervaar je een ander gevoel in je lichaam, fysiologie. Je gaat van een niet actieve staat van zijn naar een actieve staat van zijn. En dat doet wonderen voor je lichaam. Denk maar eens aan een moment voordat je ging sporten en een moment nadat je ging sporten. Kun je je herinneren hoe je je voor het sporten voelde? En erna? Lukt het je niet dan daag ik je uit om het eens te gaan proberen. Laat je me weten of het werkt, via social media of een reactie onder dit bericht?

Emotie wordt gecreëerd door beweging laat je beweging niet leiden door je emotie, want dan blijf je stil zitten.

Gebruik de wet van de aantrekking. 

Een andere tip is het veranderen van je focus, de wet van de aantrekkingskracht, waar je naar zoekt en waar je om vraagt, dat ga je krijgen. Meer daarover in het boekreview van ‘the secret’

Ook interessant: Wat emoties je nu eigenlijk vertellen en hoe ga je er mee om?

Dankbaarheid en trots

Waar kun je trots op zijn, waar ben je dankbaar voor. Denk aan iets wat je bereikt hebt in je leven, een doel wat je behaald hebt, iets wat je gecreëerd hebt. Iets wat je mee hebt gemaakt, wat je mocht beleven, waar je onderdeel van mocht zijn. Voel je gevoel. Hoe voelt dat? Wat doet dat met je emoties. Wat voor gevoel geeft je het?

Denk aan nog een moment in je leven waar je trots of dankbaar bent. Wat maakt dat je er trots op bent? Wat maakt dat je er dankbaar voor hebt? En hoe voelt die dankbaarheid?

Denk aan een moment wat je opwindt. Waar je energie van krijgt als je eraan denkt, waar je je op verheugt. Waar verheug je je precies op, wat is dat? Waarom juist daarom?

Voel je je al anders dan een paar minuten geleden? Weet je hoe dat komt? Het gaat erom dat je de juiste vraag stelt, vragen bepalen je focus. Als je constant de vraag op een andere manier stelt, krijg je steeds een ander antwoord. Het gaat om de kwaliteit van je vraag. ‘Waarom gebeurt dit altijd met mij’, is een negatieve vorm van een vraag. ‘Wat kan ik leren van dit wat ik nu meemaak’? ‘Wat geeft het mij’? Is een positieve vraagstelling. En dat doet weer een positieve bijdrage in je blijvende verandering.

De beste tips voor blijvende verandering in je leven:

  1. Verander de manier waarop je denkt over plezier en pijn
  2. Creëer urgentie om te veranderen
  3. Neem je rituelen, je gewoontepatronen onder de loep
  4. Kom in beweging
  5. Gebruik de wet van de aantrekking in je dagelijkse leven
  6. Focus op momenten dat je trots was op jezelf
  7. Focus op dat waar je dankbaar voor bent. 

Heb je iets geleerd van deze blog? Ga je dit in je eigen leven toepassen, of heb je dat al gedaan? Ik ben benieuwd hoe dit voor jou werkt en hoe je het ervaart. Wil je het hieronder delen in de reacties? 

Lees ook eens dit interessante artikel: Hoe komt het dat sommige mensen succesvol zijn?

Boeken algemeen