Luisteren naar je gevoel, hoe doe je dat?

0
929
Liever voorkomen dan genezen? Luisteren naar je gevoel, hoe doe je dat? luister naar je gevoel, gevoel, onderbuik gevoel, je idee erkennen, droom volgen, hart volgen, naar je hart luisteren, mooi hart,

Luisteren naar je gevoel, hoe doe je dat? Of het nu gaat om het iemand confronteren met iets dat jou gekwetst heeft, het vragen om meer loon, een andere functie, het overleggen met je partner om ergens anders te gaan solliciteren, of je eigen bedrijf op te zetten, het aanvragen van vakantiedagen, of het boeken van een vakantie, het plannen van een bruiloft, het krijgen van een kindje samen, overal waar je ook maar mee zit, daar kun je wat mee. Je zou bijvoorbeeld eens wat meer kunnen gaan luisteren naar je gevoel.

Zingeving

Je herkent het vast wel, van jezelf of van mensen om je heen. Het niet gelukkig zijn. Omdat de zingeving mist. ‘Wat is het nut’, het nut van waar ik eigenlijk mee bezig ben’? Je creëert iets, werken is creatie, hobby is creatie, socializen is creatie, bankhangen is creatie. Met iedere actie die je uitvoert of juist laat, creëer je.

Met iedere actie die je uitvoert of juist laat, creëer je.

Je creëert een gevoel, een staat van zijn. Ontevredenheid, haat, wrok onzekerheid, passie, vreugde, autonomie, geen eigen regie, verdriet, geluk, empathie, doorzettingsvermogen, spanning, stress en zo kan ik de waslijst nog wel even aanvullen en ondertussen de was opvouwen. In je doen en laten, in al je keuzes, acties, plannen, dromen, doelen, slagen of falen. In alles komen je emoties terug. Soms zit je met ze op een lijn. En soms kun je de verrekte lijn haast niet vinden. En dat is lastig.

Ook interessant: Beter omgaan met je emoties doe je zo!

Gebruik dit artikel om je zelf te verrijken

Het doet je pijn, stelt je teleur, stemt je verdrietig dat je bepaalde aspecten in je leven bezit, die je liever niet zou hebben gehad als de jouwe. Het doet je deugd, stelt je euforisch, enthousiast en het maakt je blij, dat je leven er precies zo uitziet als dat je verlangt. Wie je ook bent in dit verhaal. Je kunt hier iets leren. Vandaag. Mijn gift voor jou. Je hoeft er niets voor te doen behalve dit te lezen en je er bewust van te zijn en te blijven onthouden. Gebruik daarom deze tekst om je zelf te verrijken. Om te leren luisteren naar je gevoel. Of om dit te verbeteren of bij te schaven.

Iedereen, jij en ik, onze opa’s en oma’s, vaders, moeders, kinderen, familie en vrienden. Iedereen wil bewust of onbewust ergens naartoe. En iedereen wil daar zo snel mogelijk komen, zonder of het liefst met zo min mogelijk obstakels of onzekerheden. Je wil ervan uit kunnen gaan dat wat jij denkt dat dat slaagt. Lukt dat je niet dan krijg je dus met maken met de opsomming van pijn en verdriet die ik eerder al gedaan heb.

Ook interessant: Hoe ga je om met een aangrijpende gebeurtenis?

Liever voorkomen dan genezen?

Over het algemeen voorkomen mensen liever dan dat ze genezen, dat is de behoefte aan controle, duidelijkheid, stabiliteit, eigen regie. Het weten wat je te wachten staat. Wat er komen gaat. Wat je kan verwachten dat er gaat gebeuren. Over het algemeen vallen mensen liever niet als dat niet noodzakelijk is. En toch heeft niemand een glazen bol. Het is gemakkelijker om je te laten beperken door mogelijke obstakels en hindernissen en toe te geven aan de onmogelijkheden, dan je ogen te openen voor de mogelijkheden en over de obstakels en hindernissen te springen. Zoals je al eerder kon lezen ‘Op je bek gaan doet pijn’.

Het is gemakkelijker om je te laten beperken door mogelijke obstakels en hindernissen en toe te geven aan de onmogelijkheden, dan je ogen te openen voor de mogelijkheden en over de obstakels en hindernissen te springen.

Luisteren naar je gevoel of naar je verstand?

Ik denk dat je van iedere val kunt leren. En dat je bij iedere keer opnieuw opstaan je weer nieuwe dingen leert die je kunt toepassen. Eigenlijk kun je het ook zien dat we in de basis allemaal volgers zijn. Dit vanwege de manier waarop we zijn opgevoed worden en gevormd, van basisschool tot beroepsopleiding. Je wordt geleerd om te volgen. Niet om te leiden of om je eigen pad te kiezen. Iedereen heeft in zijn of haar leven min of meer leren luisteren naar zijn of haar gevoel maar sommigen cijferen het gevoel compleet weg.  Anderen volgen het gevoel tot in detail. Ik denk persoonlijk dat het luisteren naar je gevoel, een middenweg moet zijn. Een afweging tussen wat je denkt en wat je voelt. Een afstemming tussen beiden. Waarin je soms een gevoel volgt en soms je verstand.

Een voorbeeld luisteren naar je gevoel: 

Het perfecte plaatje klopt niet. En je onderbuik gevoel bevestigd dit. Je bent iets aan het doen in je leven. Toch verlang je eigenlijk wat anders. Het toegeven aan je verlangens kan niet, mag niet, zal je niet doen omdat je de behoefte hebt aan stabiliteit, zekerheid, duidelijkheid, of je hebt geleerd dat het niet mag, niet kan, niet mogelijk is om te verlangen. En dan spreek je over beperkende overtuigingen.

Je weet waar je naartoe wil gaan, alleen niet hoe. De durft het niet. Het zelfvertrouwen zit je in de weg, of je gelooft er niet in. Misschien ben je niet toe aan verandering. Je verstand zit op dat moment je gevoel in de weg. Je wil geen risico nemen, dus het luisteren naar je gevoel, cijfer je weg. Ergens in de toekomst kom je jezelf dan tegen waarbij je denkt ‘Had ik nu potverdorie maar naar mijn gevoel geluisterd’.

Ook interessant:

1. De zoektocht waar we onszelf allemaal in herkennen, 

2. Hoe kom je van je onzekerheid af?

 Twijfel

Geloof me. Je onderbuikgevoel, je verlangen, je passie spreekt. Je hebt het ontdekt wat je nodig hebt. En je verwacht, of wacht op toestemming. Je wacht op een mogelijkheid. Een zekerheid die je gaat zeggen dat je er nu voor kan gaan. Dat je nu hier op dit moment een keuze kan maken, mag maken.

En of het nu gaat om het iemand confronteren met iets dat jou gekwetst heeft, het vragen om meer loon, een andere functie, het overleggen met je partner om ergens anders te gaan solliciteren, of je eigen bedrijf op te zetten, het aanvragen van vakantiedagen, of het boeken van een vakantie, het plannen van een bruiloft, het krijgen van een kindje samen, overal waar je ook maar mee zit, daar kun je wat mee. Er zijn oplossingen voor. Honderdduizend artikelen worden er elke dag geschreven over het onderwerp waar jij zo over twijfelt. Honderdduizend andere mensen zitten met hetzelfde gevoel/ dezelfde wens als jij. Hoewel we allemaal uniek zijn, we hebben allemaal verlangens. En zoals we allemaal verlangens hebben, hebben we allen onze emoties. Leer luisteren naar je gevoel, wat je gevoel je vertelt. En gebruik je verstand om het vorm te geven.

Geen gevoel

Ben jij weleens iemand tegengekomen waarvan je dacht, ‘die lijkt wel gevoelloos’, er lijkt geen gevoel in te zitten’? Iedereen heeft gevoel en iedereen maakt min of meer keuze vanuit dat gevoel. Sommigen meer dan anderen. Sommige mensen hebben last van keuzestress en knopen doorhakken en weer anderen laten zich tegenhouden door bijvoorbeeld beperkende overtuigingen, of het niet laten leiden door het gevoel want dat zit het verstand in de weg (belemmerende overtuiging).

Nu een vijftal activiteiten/tips om meer te leren luisteren naar je gevoel. 

Voor iedereen werkt het anders, het luisteren naar je gevoel. Toch zijn er verschillende methodieken die werken. Bij de een is het het stellen van de juiste vragen die ‘de snaar raken’. Bij de ander is het meditatie of mindfulness. Voor sommigen is het een bewegingsactiviteit of het lezen van een inspirerend boek. Er is niet een manier die je dichter bij je gevoel brengt. Er is wel een woord dat je dichterbij je gevoel brengt. ‘Bewustzijn’. Dat bewust zijn, het bewust bezig zijn in het hier en nu, de zoektocht naar je gevoel, brengt je dichterbij je gevoel. Ik geef je een aantal tips die je zou kunnen gebruiken dichter bij je gevoel te komen en te luisteren naar je gevoel.

Een tiental vragen om beter te leren luisteren naar je gevoel

Vraag jezelf eens af, Wat voel ik nu voor emotie? Welke situatie heeft de aanleiding gegeven tot het voelen van deze emotie, van dit gevoel? Is mijn emotie/ mijn gevoel terecht? Is mijn gevoel echt? Wat wil mijn gevoel mij vertellen? En waar wil mijn gevoel naartoe? Is mijn gevoel het eens met mijn verstand? Wat weegt zwaarder, het oordeel van mijn verstand of van mijn gevoel? Is het een gevoel wat ik zelf moet verwerken, moet uiten, of kan ik het naast met neer leggen, het voelen en accepteren dat het er is? Wat moet ik doen of laten om mijn gevoel te kunnen accepteren?

Gerelateerd: Aan jezelf denken is egoïstisch

Meditatie

Voor meditatieoefeningen gebruik ik meestal Youtube. Persoonlijk kies ik altijd voor het kanaal van Honestguys. Maar het kan net zo goed ieder ander zijn. Je kunt kiezen voor een geleide meditatie, interessant voor beginners, maar ook voor gevorderden. Dan hoor je een persoon die je instructies geeft. Een natuurlijke sound kiezen is ook een optie en daarbij je gaan focussen op je ademhaling. Bijvoorbeeld 3 seconden inademen, 3 seconden inhouden, 4 seconden uitademen. Je kunt kiezen voor meditatie van 5 minuten maar ook van 60 minuten. Meditatie kan zo variabel zijn als dat jij het wil maken. Tip: Ik steek zelf vaak wierook aan voor een ‘rustgevend/kalmerend effect’, soms geurkaarsen.

Gerelateerd: Wat is voor jou nu eigenlijk waardevol?

Mindfulness

Met mindfulness betreedt je eigenlijk bewust het hier en nu. Meestal zijn we door het minste geringste afgeleid. Spelende kinderen, toeterende auto’s, blaffende honden, trillende mobieltjes, netflix en chill, maar ook de gedachten in ons hoofd. Alles om ons heen vraagt de aandacht. Probeer door middel van mindfulness, het bewust in het hier en nu te treden en je aandacht te houden bij hetgeen wat je nu aan het doen bent en je focus daarop te leggen, zonder je te laten afleiden, om jezelf te trainen in het hier en nu bezig te zijn. Je niet te focussen op wat er in je hoofd gebeurd. De aandacht niet bij je gedachten leggen.

Een simpele oefening is om zonder muziek, zonder afleiding op een stoel te gaan zitten en te voelen hoe de stoel zit, de structuur van de stoel, hoe de stoel tegen je zitvlak voelt en je rug tegen de leuning. Ruik de geur van de kamer. De gedachten die komen, daar schenk je geen aandacht aan, je laat ze passeren. Door mindfulness dagelijks toe te passen in je leven leer je meer te luisteren naar je gevoel.

Meer oefeningen kun je vast op het internet opsporen.

Beweging

En alweer de tip beweging. En waarom. Ik heb vaker benoemd dat emotie gecreëerd wordt door beweging (Tony Robbins), maar ook dat ik geloof dat beweging ook gecreëerd wordt door emotie. Ik geloof dat het een wisselwerking is. Wil je aandacht laten uitgaan naar het luisteren naar je gevoel denk ik dat je door middel van het verzetten van je gedachten naar beweging, van sport, een wandeling, fietstocht of dergelijke dat het je geleidelijk aan terugbrengt naar je gevoel. Mensen die aan het sporten zijn, zijn vaak geconcentreerd, mindful bezig eigenlijk. Ze letten op de weg, op de apparatuur die ze gebruiken, op de aangelijnde hond etc. En ook gaan er gedachten en gevoelens de revue passeren, van ‘wat gaan we vanavond eten’, tot ‘waarom is die discussie nou eigenlijk ontstaan’ en alles wat je je eigenlijk maar kunt bedenken. En die gedachten zijn dichterbij je gevoel.

Lezen

Herken je dat, je hebt een situatie meegemaakt en je kunt het niet meer los laten. Je leest een boek en verdorie, allemaal herkenningspunten. ‘O dit lijkt op die keer dat ik met mijn fiets in de sloot ben gereden’, ‘en dit op die keer dat ik bij tante Jo een oliebol ging eten en er een stukje tand afbrak’, ‘Nu lees ik een stuk over dat ik vroeger gepest werd op school en dat dat ook onderdeel is van wat mij gevormd heeft’, ‘En nu over de vlieger die toen ik twaalf was door een harde windvlaag in zee terecht kwam’. Ik noem maar een paar zijstraten. Het kan natuurlijk over van alles gaan, een verbroken relatie, een miskraam, een ziektebed, een uitvaart, een verjaardagsfeestje, uitgaan, een gezellig samenzijn. Alles eigenlijk. Het gaat erom dat je iets leest, waarin je jezelf herkent, wat je weer dichterbij je gevoel plaatst.

Financiële vrijheid, begin hier: Hoe komt het dat sommige mensen succesvol zijn?

En nu de HAM-vraag ‘Luisteren naar je gevoel, hoe doe je dat??

Soms heb je de neiging om je jezelf af te sluiten voor je gevoel, omdat het je kwetst, omdat het je raakt, omdat het je confronteert, omdat het je pijn doet, of omdat je het idee hebt dat je er wat mee moet. Onbewust rem je je gevoel, je geeft je gevoel geen vrijheid, geen acceptatie. Dus eigenlijk geef je je eigen verlangen, je passie, je dromen, je intenties, je waarden, je wensen, dat waar jij iets mee wil geen ruimte. Je remt het af. Vanuit allerlei obstakels zoals bovengenoemd.

Het luisteren naar je gevoel belemmer je dan min of meer. Als je je gevoel er laat zijn en accepteert dat het onderdeel van jou is en dat het er mag zijn zoals het is, dat je erbij mag denken, wensen, verlangen en het zo in mag vullen als dat je wil en er niet perse wat mee hoeft te doen, want dat hoeft niet, dan kun je van je gevoel ontzetten veel leren. Ik denk ook dat gevoel een onderdeel is van je identiteit en dat wie je bent voor een groot deel wordt ingevuld door je gevoel. Als je dat gevoel dan remt, je niet leer luisteren naar je gevoel, kun je nooit echt zijn wie je wil zijn.

Dus onthoudt: 

Bewustzijn, je bewust richten op hetgeen wat van binnen in je gebeurd, dat wat borrelt, maakt dat je tot je gevoel komt. En van je gevoel kun je veel leren. Soms is het handig te luisteren naar je gevoel. Maar wat ik heb meegekregen is om te luisteren naar mijn hart, want dat is wat de waarheid spreekt. Dat is waar je gevoel ligt, je kracht, je zijn.

Top 5 meest gelezen blogs: 
  1. Op je bek gaan doet pijn
  2. Woede
  3. Aan jezelf denken is egoïstisch
  4. Wat emoties je nu eigenlijk vertellen en hoe ga je er mee om?
  5. Iedereen om me heen heeft het voor elkaar!
Persoonlijke aanrader: 

Hoe ga je om met de mening van een ander?

Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour