10 tips voor minder stress

0
780
minder stress, stress verminderen, zware stress, hoofdpijn, veel stress hebben, hoe kom ik van mijn stress af

10 tips voor minder stress. Druk zijn, je agenda volgepland hebben, vergaderingen die veel van je eisen, je moet goed presteren iedere keer weer opnieuw, stress breekt je op. In je privé leven, op je werk, in contact met anderen. Kortom je wil van je stress af. Het liefst zo snel mogelijk. Hoe je dat voor elkaar krijgt dat lees je hier in mijn artikel. 10 tips voor minder stress. 

Wat je voelt als je teveel stress hebt

Een beetje stress is prima!

Wat je voelt als je teveel stress hebt, ja die tussenkop lees je correct. Je kunt ook stress hebben en prima presteren. Er zijn zelfs heel veel mensen die zelfs beter presteren onder druk. Misschien jij ook wel. Dat komt omdat het stress niveau je scherp houdt om goed te kunnen functioneren. Je prestaties worden juist beter wanneer je gevraagd wordt om dat stapje extra te doen. Om een tandje bij te schakelen.

Veel stress is gevaarlijk!

Als de stress je opbreekt is het een ander verhaal. Je hebt regelmatig last van hoofdpijn, je kunt last hebben van duizelingen, je kunt je vermoeid voelen, rusteloos zijn, moeilijk in slaap komen, de hele dag lopen piekeren, een (op)gejaagd gevoel hebben. Daarnaast kan je stemming en je gemoedstoestand ook beïnvloeden. Mensen die teveel stress ervaren worden over het algemeen ook ‘minder gezellig’ gevonden omdat er ‘altijd wel wat is’. Je kunt prikkelbaar zijn, wat soms tot ruzies kan leiden. O en reken maar dat je er in je werkomgeving ook flink last van zal hebben. Je kunt minder verdragen, op alle vlakken. Wellicht gaan je prestaties achteruit, je kunt waarschijnlijk minder onthouden. Ook kun je minder taken aan omdat het allemaal al zwaar op je drukt. Teveel stress maakt je eigen emoties tot je vijand. En dat moet je niet willen.

Lees ook: Hoe kan ik beter omgaan met mijn emoties? 

Waar komt stress vandaan?

Stress ontstaat wanneer de problemen, de obstakels, de hindernissen groter zijn dan dat je aan kan.

Voorbeeld 1:

Het kan bijvoorbeeld ontstaan als je voor een groep mensen moet presenteren, je wordt dan zenuwachtig, je gaat aan jezelf twijfelen of je voorbereiding en dat zorgt voor een stijgend stress niveau.

Voorbeeld 2:

Of het ontstaat bijvoorbeeld in je privé situatie doordat je dagplanning echt vol zit met allerlei dingen waarvan jij vindt dat die geregeld moeten worden. De kinderen moeten naar school, de auto moet door de wasstraat. De hond moet uitgelaten worden. Je moet je oma een bloemetje brengen. Dan moeten de kinderen opgehaald worden. Een moet naar de voetbaltraining en de ander heeft zwemles. Poehhh, als je tussendoor nog tijd over hebt, moet er ook nog eten gekookt worden. En daarna volgt de was. Dan de bed rituelen.

Dat zijn twee korte voorbeelden waar je waarschijnlijk iets voor jezelf uit kunt halen. Waar je jezelf in herkent. Stress ontstaat dus op het moment waarop jij ervaart dat het je teveel wordt. Dat je het niet aankunt. Of nog net. Dat je een gevoel van spanning hebt. En dat gevoel van spanning is verdraagzaam. Of net niet meer.

Opsomming:

Stress kan onder andere ontstaan door:

  • kwetsbare eigenschappen als perfectionisme, ambitie, veel van jezelf eisen, geen ‘nee’ kunnen zeggen.
  • moeilijk voor jezelf op kunnen komen en je eigen grenzen niet goed kunt bewaken.
  • niet goed in kunnen schatten wat jezelf nou precies wil.
  • dat je aan andermans verwachtingen wil voldoen.
  • belemmerende overtuigingen (lees hier meer).
  • dat je werk doet dat je geen voldoening geeft (lees hier meer).
  • dat je je passie mist, of dat je geen passie of missie in je leven hebt, waar je volledig voor wil gaan (lees hier meer).
  • En nog vele andere voorbeelden, maar ik denk dat bovenstaande een goed beeld schetst van mogelijkheden.

De 10 tips voor minder stress:

Tip 1 voor minder stress: Kom in Beweging

Ga bewegen! Doe aan sport! Kom uit je stress. Leef je uit op allerlei fitness apparaten, ga hardlopen, dansen, fietsen, voetballen, honkballen, volleyballen. Het maakt niet uit wat je doet, ga sporten! Stress komt uit je lijf door je lichamelijk af te reageren. Door iets te doen aan beweging waarbij jij je goed voelt.

Emotie wordt gecreëerd door beweging en beweging creëert emotie.

Emotie wordt gecreëerd door beweging en beweging creëert emotie. Heb je nooit meegedaan met een groep kinderen die tijdens een verjaardagspartijtje aan het dansen waren, terwijl jij eigenlijk helemaal de mood er niet voor had. Ik zou zeggen probeer het eens en je begrijpt wat ik bedoel!

Tip 2 om je stress te verminderen: Meditatie

Meditatie is voor zwevers, nou dat is anno 2018 allang niet meer zo. Veel mensen gebruiken meditatie dagelijks voor hun 15 minuten rust. Hun reset om zich daarna weer volledig te kunnen focussen, concentreren. Meditatie maakt namelijk dat je je hoofd even uit kunt zetten. Dit vergt wel wat training. Dus ga niet gelijk na de eerste dag bij de pakken neer zitten. Ga voor 1 a 2 weken. Dan denk ik dat je het volledig onder de knie hebt. En maak het dan onderdeel van je dagelijkse routine van ontstressen.

Tip 3 voor stressvermindering: Ontken niet dat je gestresst bent

Ontkennen is makkelijk, als je er niet in gelooft en er niet aan toe geeft is het er niet. Sorry, toch klopt het niet. Wanneer je stress ontkent, wordt de stress heftiger. Ik bedoel als je tuin vol onkruid staat, je doet je ogen dicht voor een minuut of twee en je zegt maar hard genoeg tegen jezelf dat er geen onkruid is, is het onkruid dan weg als je je ogen opent? Nee, inderdaad niet. En zo geldt dat ook voor stress.

Lees ook: Veranderen zal je nooit en dit is de reden!

Tip 4 voor minder stress in je leven: Plan de leuke dingen ook!

Plan jij de leuke dingen? Veel mensen, die bovenmatig stress ervaren geven eerlijk toe dat ze de leuke dingen niet plannen, in bijvoorbeeld, een familieagenda. Werk wordt opgeschreven, schoolreisjes voor de kinderen natuurlijk, vakanties en wie wanneer gaat sporten.

Maar dat avondje sauna met je vriendinnen, de kroeg in met je vrienden. Uitgaan met je partner? Zijn dat niet bijna altijd lastminute calls? Het bekende verhaal: ‘We zien wel als we er zin aan hebben’. Sommige mensen hoeven niet te plannen om iets leuks te doen. Dat is een vaardigheid. Veel mensen echter bezitten helaas die vaardigheid niet en dan is zo’n familieagenda verrekte handig.

Lees ook: Aan jezelf denken is niet egoïstisch 

Tip 5 om minder te stressen: Wat een ander zegt, is niet altijd wat bij jou past.

Er bestaan mensen, stiekem erg veel, die het leuk vinden om zich om andere mensen te bekommeren. Vanuit hun drang om te helpen. Om je bij te staan. Ook al irriteren ze zich af en toe aan je en dat merk je dan ook. Er zijn altijd mensen die voor je klaar staan. En dat is erg fijn. Toch soms ook erg vervelend.

Want je krijgt altijd goed bedoelde adviezen, waarvan ze stiekem toch een beetje laten doorschemeren dat je ze op moet volgen. Anders zijn ze teleurgesteld. Of heb jij de neiging om het gevoel te krijgen dat je iemand te kort doet. Als je het goedbedoelde (niet passende) advies opvolgt. Kies voor je eigen gevoel. Je bent niemand verantwoording schuldig. Je moet je eigen weg uitstippelen.

Lees ook: Tips voor meer zelfvertrouwen

Tip 6 voor minder stress: Wie ja zegt, moet ook nee zeggen.

Herken je dat. Het is bijna 17.00 uur. Je werkdag zit erop. De baas vraagt je of je nog even een extra taak voor morgen wil voorbereiden. Omdat je collega ziek is gemeld of hij is er zelf niet aan toe gekomen. Of welke reden dan ook. Jij vindt kwaliteit leveren belangrijk. En je bent een harde werker. Je voelt je verantwoordelijk. Toch heb je er eigenlijk geen tijd voor. Je zegt ‘ja’. Vervolgens ben je tot 19.30 uur aan het werk. Je hebt een topprestatie geleverd, maar bent uitgeput, afgemat. Een vaatdoek. De handdoek in de ring. Tong op de schoenen. Nou je snapt me wel.

zeg vaker nee en bewaak je eigen grenzen.

Je hebt een rammelende maag, want je hebt nog niet gegeten. Je gaat langs de snackbar op de hoek van kantoor. En je baalt omdat je eigenlijk ‘gezond’ wilde eten. Volgepropt en totaal energieloos ga je naar huis waar een berg privé taken op je wacht. Je hebt nu anderhalf uur minder voor jezelf. En je kruipt eerder je nest in omdat je toch al uitgeput bent. Wees eerlijk, voor wie is de meerwaarde dan. Niemand heeft gewonnen in dit verhaal. Mijn punt, zeg vaker nee en bewaak je eigen grenzen.

Tip 7 om stress te verminderen: Skip de mensen die je energie kosten.

Er zijn mensen in je leven, die je energie geven. Daar wordt je blij van. Als je die mensen ziet dan heb je het gevoel dat je compleet jezelf kan zijn. Met al je eigenaardigheden. Zonder dat je ook maar je best hoeft te doen. Dat het afmattend is. Zonder je het gevoel hebt onder druk te staan. Het is fun!

Ook interessant: Maakt het uit wat de ander denkt?

En er zijn die mensen die energie zuigen als de beste. Als je die alleen al ziet zakt de ‘goodmood’ je in de schoenen. Alsof je net in een hoop vers gedropte paardenstront bent beland. En geef toe, je vind het lekker. Je vind het fijn. Want anders had je die mensen al geskipt. Het is niet erg dat mensen waar je van houdt in je allergie zitten. Betekent wel dat je ze soms minder zal moeten opzoeken wil je een beetje kunnen opladen. Zoek de mensen op die je energie geven. Je voelt je een compleet ander mens.

Tip 8 voor minder stress: Sluit je telefoon af als je thuis komt!

Jij en ik, wij en onze omgeving. Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar op ons mobiele toestel. Of ben jij een van de weinigen die je toestel uitschakelt als je thuiskomt van je werk? Nee dat dacht ik al. Even social media checken, de e-mails doorspitten, je dierbaren een belletje geven. Daar gaat dus ontzettend veel tijd in zitten. Misschien zelf wel 2 tot 4 uur van je vrije tijd.

Kan dat niet wat minder denkt je? Unplug 1 uur van die 2-4 uur en je hebt meer tijd voor jezelf over. Om je bijvoorbeeld met je hobby’s bezig te houden. Met je drijfveren. Om een cursus op te pakken, of een goed boek te lezen. Je favoriete serie te kijken of eens lekker te ontspannen in een warm bad. Kies je dan voor je telefoon of voor je hobby? Ik zou het wel weten.

Tip 9 om beter om te gaan met stress: Maak tijd voor jezelf.

Ik weet dat je een druk leven hebt, dat je waarschijnlijk een gezin, een partner of een familie(lid) hebt dat veel van je tijd vergt. Het leven is druk. Zo druk als dat je het zelf maakt. En daar hebben we het weer over hetzelfde. Het stellen van grenzen. En prioriteiten (lees meer). Je zou toch echt meer tijd voor jezelf moeten nemen, wil je een beetje kunnen ontspannen. Tuurlijk moet er brood op de plank komen en natuurlijk wil je leven in een schoon huis. Maar de was kan morgen en misschien kun je een halve dag minder gaan werken?

Ieder mens heeft tijd nodig voor zichzelf. Om bezig te zijn met eigen drijfveren. Dingen waar je warm van wordt. Enthousiast. Een cursus, of een warm bad. Vrienden en vriendinnen bezoeken en andere sociale aangelegenheden. Of thuis op de bank met een deken ‘Netflix en Chill’. Een boek lezen werkt ook goed. Gebruik tijd om te ontspannen, tot rust te komen. En plan ook dat in. Stel een planner in op je telefoon als dat is wat je nodig hebt. Gun jezelf ook je pleziertjes. Net zoals je dat anderen gunt.

Door je routine te veranderen, kun je je hele leven compleet en in positieve zin voor jezelf veranderen.

Tip 10 om minder te stressen: Neem je routine onder de loep.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met routines toen ik drie jaar geleden een video van Tony Robbins heb gekeken op youtube. ‘The hour of power’. Daarin geeft hij aan dat je ten minste een uur per dag aan jezelf moet denken om een gelukkig leven te kunnen leiden. Dat kort samengevat.

Het gaat nog verder. Wij als mensen zijn geneigd om van alles te doen waarvan we weten dat het eigenlijk niet goed voor ons is. ‘De snelle pleziertjes’. Een snelle hap zoals een McOntbijt boordevol slechte troep. Of een pizza bestellen. Het sporten maar een keer overslaan. De meditatie ook. Een boek lezen doen we niet vandaag want onze ogen zijn te moe.

Neem je routine onder de loep. Van het begin van je dag tot het einde. Wat doe jij wat goed is voor jou? Waar je van kan ontstressen, onstpannen? Wat je kracht geeft, zin? Je drijfveren en passie? Wat doe jij op een dag waar je gelukkig van wordt?

En wat doe je op een dag waar je ongelukkig van wordt? Wat zijn jouw persoonlijke ‘ongezonde’ patronen? Waar wil je vanaf? Wat wil je meer en wat minder? Plan de dingen die je als gezond ervaart, waar je blij van wordt, dat je ontspanning brengt vaker in. En weer zet die planner op je telefoon. Dan heb je hem altijd bij je! Door je routine te veranderen, kun je je hele leven compleet en in positieve zin voor jezelf veranderen. En zo krijg je dus minder stress!

Denk je dat iemand anders deze tips goed kan gebruiken? Deel dan dit artikel op jouw sociale media kanalen! Nog beter? Vraag je vrienden dit ook te doen!

Lees ook: De beste tips voor meer motivatie!