De beste tips voor meer motivatie

0
613
De beste tips voor meer motivatie, motivatie, meer motivatie, meer bereiken, vooruitgang, progressie, vooruitkomen, enthousiast, enthousiasme, doen waar je blij van wordt, geluk

De beste tips voor meer motivatie. Motivatie is soms lastig te vinden. Vooral als stress of drukte de kop opsteekt. Gemakkelijk vind je jezelf weer terug bij af wanneer je je planning niet voor elkaar krijgt. Of wanneer je agenda wederom bomvol gepland staat met al die verplichtingen die je eigenlijk liever niet hebt. De vraag van vandaag: ‘Hoe krijg ik meer motivatie’?

Tip 1 ‘Succes zonder voldoening is het ultieme falen’.

Een van de meest mooie uitspraken van Tony Robbins vind ik toch wel: ‘Success without fulfillment is the ultimate failure’. Of wel succes zonder voldoening is het ultieme falen. Begin daarom altijd eerst met het stellen van een doel waarvan jij een voldaan gevoel krijgt. Anders ga je de motivatie ervoor ook niet vinden. Een leven zonder voldoening vind ik persoonlijk wel erg kaal. Dat je niets hebt waarvoor je het allemaal doet. Een gedachte, een streven, een doel dat je wil bereiken. Als je een doel hebt waarvoor je tot het einde wil gaan. Heb je veel meer kans om tot het uiterste te gaan. Denk daarom eerst na over de vragen: ‘Waarom wil ik dit eigenlijk’? ‘Wat wil ik hiermee bereiken’? ‘Hoe zal mijn leven hierdoor op uitzonderlijke wijze veranderen’? ‘Is er het grotere plaatje’?

Lees ook: Iedereen heeft een missie

Als je een doel hebt dat je wil bereiken, heb je veel meer kans om tot het uiterste te gaan.

Denk aan het grotere plaatje en breek het dan op in stukken. Dus waar je dit jaar aan werkt tot volgend jaar. Dan waar je maandelijks naar toe werkt. ‘Hoe wil ik dat mijn relatie is’? ‘Wat wil ik deze maand geven’? ‘Waar ga ik deze maand naar streven’? Het is een tijdlijn. Stel die tijdlijn in. Bijvoorbeeld als een 30 dagen doel. Evalueer het op de eerste van de maand. Dan heb je al een trigger voor jezelf om te bekijken hoever je ermee gekomen bent. Om je knelpunten te ontdekken. Bijvoorbeeld dat stress en spanning, of het starten met het doel toch lastiger was doordat je kleine ziek was. Of omdat je het lastig vond om te wennen aan het doel. Doordat je gevraagd werd over te werken.

Lees ook: Neem jij tijd voor jezelf?

Tip 2 ‘Denk aan je successen’.

Maak een successenlijst

Weet jij nog wanneer je voor het laatst iets bereikt hebt? Denk aan iets waar je trots op bent. Je bent er trots op met een reden. Je hebt een doel bereikt. Schrijf een lijst van al die dingen waar je trots op bent onder elkaar. De volgorde maakt niet uit.

Denk aan die keer dat je dat diploma hebt behaald. Of dat je die woning hebt kunnen kopen. Het moment waarop je besloot voor jezelf te beginnen. Of een gesprek dat zo goed is gegaan dat het je voor altijd is bijgebleven. Die keer dat je voor jezelf bent gaan staan en hebt gezegd hoe je over iets dacht op dat moment.

Het moment dat je besloot dat je niemand meer over je heen zou laten lopen. Of die keer dat je besloot eens iets wat meer liefde te geven. Het moment waarop je al je zuurverdiende geld opzij zou zetten om te sparen voor een doel dat je graag wou bereiken. Of die keer dat je al je moed bij elkaar hebt geraapt om een coach in te schakelen om je te helpen je doel te bereiken. Dat je die mentor hebt aangesproken om je verder te helpen in je leerproces.

Noteer je motivatie punten.

The key is consistency

Ofwel de sleutel tot succes is consistentie. Volhouden. Motivatie. Na het maken van de lijst van dingen waar je trots op bent. Schrijf erachter, of eronder, wat je het punt is geweest dat je gemotiveerd heeft om door te zetten. Wat heeft jou zo gemotiveerd om die sport te gaan doen en kilo’s te gaan knallen. Die man of vrouw aan te spreken waar je eigenlijk stiekem al een tijd een oogje op had. Wat was je trigger om eens te gaan bellen om te informeren naar die opleiding en de mogelijkheid om hem deeltijd te gaan studeren omdat werken, studeren en kinderen toch lastig combineren is.

Lees ook: De beste tips om meer zelfvertrouwen te krijgen!

Analyseer je actie, gedachten, gevoel

Nu je je successen hebt genoteerd en je motivatie triggers hebt onderzocht is het tijd om je gedrag te analyseren. Hoe doet je dat?

  • Actie

Vraag jezelf af wat je deed op die momenten, welke actie, of welke acties hebben geleid tot dat succes? Welke beweging maakte je? Welk telefoontje heb je gepleegd? Wat voor mail heb je opgesteld?

  • Gedachten

Welke gedachten hebben geleid tot het slagen van je idee, van je plan? Wat voor gedachten gingen er op dat moment door je hoofd? Zijn er gedachten hebben je geholpen dat te bereiken wat je zo graag wilde?

  • Gevoel

Hoe voelde jij je erbij? Dat je die stap zette? Was je zwaarmoedig? En was het pijnlijk? Of misschien lastig te bereiken? Werd je er verdrietig, misschien wel depri van? Of bracht het je doorzettingsvermogen en kracht? Werd je er blij van? Wat deed het met je gemoedstoestand?

Ook interessant: Twee tips om conflicten op te lossen!

Tip 3 ‘Plan je acties’.

Eigenlijk is het heel simpel. Die tweede tip om meer motivatie te krijgen. Plan het! Plannen over het algemeen is al lastig. En ik weet het. Helemaal als je een gezin hebt. Je komt gewoon helemaal nergens meer aan toe. De kids moeten naar school, sport en muziek of zwemles. Je partner moet ondertussen ook gewoon werken, boodschappen doen en koken. En ook jij hebt geen tijd meer om met vrienden en vriendinnen af te spreken want je hebt een werkweek van 40-uur. Je bent al blij dat je s’avonds op de bank kunt ploffen. En die 30 minuten sporten, dat schilderij of die mandela die je wou maken, dat boek dat je wou lezen die zie je morgen misschien wel. Of misschien niet.

Leef je leven, wordt niet geleefd

Ik krijg heel vaak reacties en opmerkingen: ‘Met een gezin heb je geen tijd voor jezelf, je wordt geleefd’. Daar ben ik het mee eens. Van geleefd worden wordt je knettergek. Al kost deze gedachte alleen al je motivatie. Als je zelf niet ontdekt wat je leuk vind om te doen. Waar jij van kunt genieten en je reserveert geen quality-time voor jezelf in jou agenda, dan wordt je geleefd. Maar bepaal jij hoe jij je leven leidt, of bepaalt het leven dat voor jou?

Ook voor niet gezinnen geldt plannen! Koop een agenda. Leg een gezinskalender, een familieplanner aan. Wij zijn er bij ons thuis vorig jaar al mee begonnen. Overleg met je partner, of iemand anders waarmee je moet overleggen wat je plan is en plan het in. Als het in de agenda staat dan staat het.

Tip 4 ‘Gewoontepatronen ontwikkelen kost tijd’.

Gewoontepatronen ontwikkelen kost tijd. Hoewel je het allemaal goed plant in je agenda. Kan het mis gaan. Stel je voor dat je nu je nieuwe ding wil gaan doen. Je reserveert er tijd voor in je agenda. Maar je bent niet gewend om het te doen. Dan is de kans op terugval naar je oude gewoonten heel groot. Vooral tijdens stress, drukte, na ziekte, spanning, overlijden, je kunt het zo gek niet verzinnen. En je oude gewoontepatronen, daarmee ben je vertrouwt geraakt. Als er dan iets gebeurd dan kost het jou je motivatie.

Bewaak je eigen grenzen.

En niet alleen jou kost het tijd om te wennen. Verandering merkt iedereen waarmee je regelmatig contact hebt. Die vriendin waarmee je altijd gaat koffiedrinken op donderdagmiddag. Nu doe je dat niet meer want je gaat sporten bijvoorbeeld. Of je partner is gewend dat jullie altijd samen een filmpje kijken in de avond. Dat doe je niet meer omdat jij gaat schilderen. Je oma belt dinsdagochtend omdat ze graag je stem hoort. Nu ben je niet bereikbaar want je bent met je eigen bedrijf bezig.

Ook leuk: 5 snelle tips voor meer balans in je leven!

Dat zijn zomaar een paar zijstraten die je onderweg tegen kunt komen. Opgeven is altijd makkelijker dan je doel bereiken. Vooral omdat oude gewoonte patronen die zo comfortabel aanvoelen ieder moment op de loer liggen. De vraag is dan hoe sterk je bent en hoe bewust jij jezelf ervan kan stellen dat je oude gewoontepatronen je weer in de weg gaan zitten. Dan is het de kunst om je focus te verleggen naar wat je wil veranderen, in plaats van naar die drang om toch even je eigen prioriteiten opzij te schuiven om weer een keer over te werken.

Ook interessant: Maximaal leven? Begin hier!